Pedagogika Montessori zyskuje coraz większą popularność zarówno wśród rodziców, jak i opiekunów oraz nauczycieli. Na czym dokładnie opiera się ta metoda i czy warto ją stosować na co dzień, czy może jednak lepiej zaufać tradycyjnym sposobom wychowywania dzieci?
Główne założenia pedagogiki Montessori
Pedagogika Montessori liczy sobie wiele lat, jednak w Polsce popularna stała się dopiero jakiś czas temu. Jej główne założenia to:
- indywidualność i samodzielność dziecka,
- kontakt z naturą, przebywania na świeżym powietrzu,
- indywidualne, nieschematyczne podejście do rozwoju dziecka,
- nauka przez zabawę,
- zdobywanie wiedzy, którą w danym momencie rozwoju maluch jest w stanie przyswoić w największym stopniu.
Idee pedagogiki Montessori stały się na tyle bliskie społeczeństwu, że w ciągu ostatnich kilku lat powstało sporo placówek o takim właśnie profilu. Dotyczy to zarówno żłobków, jak i przedszkoli, a nawet szkół.
Z założenia Montessori stawia na indywidualny, niewymuszony rozwój dziecka i wspieranie go w mądry sposób. Nie ma tutaj miejsca na nadmiar bodźców – dziecko angażowane jest do wykonywania jednej, konkretnej aktywności, zgodnie z założonymi zasadami. Nie ulega wątpliwości, że choć pedagogika Montessori przynosi wiele korzyści, to najlepiej stosować jej założenia w grupie, na przykład w przedszkolu.
Metoda Montessori – to warto wiedzieć
Dzieci, szczególnie w starszym wieku, nie zawsze chętne są do wykonywania poszczególnych ćwiczeń tak, jak nakazują to zasady. Ponadto, pedagogika Montessori zakłada, że maluchy wychowują się w grupach mieszanych wiekowo, czego nie jesteśmy w stanie osiągnąć w przypadku, gdy w domu mieszka jedno dziecko.